Tussen live video's, online webinars en de e-apero rage zitten mensen vol nieuwe ideeën om hun dagen mee door te brengen, als ze hun gebruikelijke contacten niet kunnen bijhouden. En 's avonds ontmoeten familie en vrienden elkaar achter computerschermen voor een virtuele toast. Iedereen deelt zijn zelfgemaakte recepten, combinaties van gerechten en vondsten van lokale producten: zou dit een teken kunnen zijn van een terugkeer naar onze roots, naar het eenvoudige plezier van 'goed eten en drinken'?
Een geweldige kans om verschillende combinaties van eten en wijn uit te proberen...
Een verscheidenheid aan drankjes met een minder feestelijk tintje
Ja, maar kun je echt zeggen dat je bubbelt tussen de bubbels? Bruiloften, communies, paasdiners, Dag van de Arbeid, Moederdag... alles is helaas afgelast! Geef de schuld maar aan de Covid-19 pandemie en de lockdown van Europa.
Toegegeven, de stemming in België is er niet een van bruisende feesten, maar de alcoholconsumptie neemt niettemin toe. Het tijdschrift Le Soir bevestigt dat supermarkten een stijging van de wijnverkoop zien tot 20% voor de verkoop in blokjes. Zou het kunnen dat consumenten een voorraadje inslaan om zich voor te bereiden op lange avonden in hun eigen huis en er aangename e-apéros van maken?
Wat de Fransen betreft, is de volumestijging niet hetzelfde in het hart van de supermarkten. De verkoop varieerde per categorie. Zeker beïnvloed door het bijzonder zachte weer tijdens deze weken van opsluiting en de opkomst van virtuele aperitieven, waren het bier en rosé die een duidelijke stijging lieten zien, met respectievelijk +6,9% en +3,2%, volgens La Revue des Vins de France.
Aan de andere kant is de stemming somberder, met een echte vrije val in de verkoop van Champagne (-52,5% - onderzoek van 13 tot 29 maart - LRVF) en mousserende wijnen (-28,8%). Wat als we van gedachten veranderen en bubbels samenvoegen?
De bubbels wachten op ons...
Bubbling at home with beautiful bubbles to finally celebrate this moment of pause and self-reflection? De bubbels wachten op ons... Iets zegt me dat we ongeduldig wachten op de dag waarop we de "pop" horen van de beroemde kurk die door de bubbels onder druk wordt gezet. En laten we het over de druk hebben!
Voor sommigen is de "pop" al gelanceerd op dit ietwat vreemde moment. Some are savouring the moment, getting back into the kitchen and creating food and wine pairings to liven up their daily lives, while others are innovating and fighting every day to save their businesses. Bovendien toont de wijnwereld haar solidariteit door thuisleveringen, online bestellingen en groepsaankopen aan te bieden, samen met talrijke gesponsorde advertenties op sociale netwerken.
Domaine du Chant d'Eole, een recent Belgisch wijnhuis wiens Prestige cuvée 2014 werd verkozen tot beste bubbel ter wereld 2019 op het Concours Mondial de Bruxelles in Aigle (Zwitserland), heeft zich aangepast aan de context:
"Na de annulering van evenementen die gepland stonden op het landgoed (bruiloften, doopfeesten, teambuilding, seminars, enz.), kwam er een bepaald aantal flessen vrij.
Daarom boden we onze particuliere klanten en ambassadeurs de kans om deze flessen te bestellen en thuis te laten bezorgen. Dit initiatief heeft in het land echt enthousiasme losgemaakt voor onze cuvées van 2017! Als gevolg daarvan zijn we opnieuw door onze voorraad heen en beginnen we nu met voorreserveringen voor de Cuvée 2018, die in september op de markt komt," legt Martin Frise uit, die verantwoordelijk is voor Marketing en Communicatie bij Le Chant d'Eole, in Quévy-le-Grand (België).
Dus, borrelen we?